


category management
“Category Management is het optimaliseren van categorieën in het perspectief van de shopper en de formuledoelstelling”. De consument vormt altijd het uitgangspunt en het is de kunst voor de retail en de industrie om intensief samen te werken om zo de consument optimaal te kunnen bedienen.
Ik help u graag om uw strategie voor uw (nieuwe) categorie te definiëren en/ of te implementeren. Naast mijn eigen ervaring in de meest uiteenlopende productgroepen beschik ik over een enorm internationaal netwerk van interessante experts en leveranciers.
De strategie per productcategorie voor een retailer of groothandel wordt vastgelegd in een Category Plan. Ik vind het fantastisch om vanuit een visie en een duidelijk doel een categorie te ontwikkelen en te zien hoe ideeën daarna tot leven komen.
​Voor mij voldoet een goed Category Plan in ieder geval aan de volgende voorwaarden:
Klant/ consumentgericht: de klant bepaalt uiteindelijk de resultaten van een categorie, dus hoe beter inzicht in haar gedrag en motieven hoe effectiever. De klant betaalt uiteindelijk je salaris.
​
Multidisciplinair: De samenwerking tussen retailer en leverancier vindt op verschillende fronten plaats en moet dus ook vanuit de verschillende invalshoeken van bijvoorbeeld marketing, logistiek en formule management belicht worden. Dit vereist overzicht en duidelijke communicatie, maar ook daadkracht.
​
Dynamisch: de wereld om ons heen verandert voortdurend, we kunnen rekening houden met wat er nu speelt, maar nieuwe ontwikkelingen kunnen nieuwe inzichten verschaffen. Ik houd dus voor de toekomst en ben flexibel zonder te gaan zwalken.
​
Concreet: containerbegrippen als “winkelbeleving” en “klanttevredenheid" klinken indrukwekkend, maar vragen om een no nonsense benadering. Ik houd een plan graag leesbaar, compact en pragmatisch.
​Category Plannen bevatten over het algemeen uitgangspunten voor het vaste assortiment. Daarnaast zorgen promoties/ acties voor extra omzet. Ook al zijn deze acties tijdelijk, een gedegen promotie jaarplan geeft een categorie gedurende het jaar de aandacht die het nodig heeft om de consument geïnteresseerd te houden. Ik denk graag mee over spannende promoties en innoverende acties en … kan ze invullen ook!
Tot slot is het belangrijk om van tevoren na te denken hoe om te gaan met voorraden van slow movers. Zo houd je optimaal ruimte over voor hardlopers en nieuwe producten. Met een gedegen voorraadanalyse zoek ik graag naar kansen om de rotatie optimaal te houden.

